четверг, 24 сентября 2015 г.

Відкритий урок з всесвітньої історії у 8 класі Рівська ЗОШ І-ІІ ступенів на тему "Відкриття європейців"

Тема: Відкриття європейців.
Мета: з'ясувати причини Великих географічних відкриттів, розглянути розвиток
мореплавання в Португалії й Іс­панії; удосконалювати вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, працювати з історичною картою, характеризувати історичних діячів; на прикладі життя й діяльності відомих мореплавців виховувати наполегливість, переконаність, цілеспрямованість — головні умови досягнення мети.
Тип  уроку: комбінований.
Обладнання:  ілюстративний  матеріал, історична  карта, атласи, контурні карти,
картки, роздатковий матеріал, відеоматеріали

План:
1.   Причини й передумови Великих географічних відкриттівXVXVI ст.
2.   Початок і перебіг основних відкриттів.
3. Доколумбові цивілізації Америки та народи Африки.
4. Відкриття Америки X. Колумбом.
5. Перша навколосвітня подорож.

Хід  уроку:
І. Організація  навчальної  діяльності.
Психолого-емоційне налаштування.

Наш урок не випадково розпочався з шуму океану на сьогоднішньому уроці ми з вами здійснимо декілька морських подорожей. Тож підняти якір ми вирушаємо.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.
О на нашому якорі щось зачепилося, ану допоможіть мені почистити якір.

Метод «Асоціації»
 


Робота з порівняльною таблицею
Робота з картою.
1.     Які зміни на політичній карті Європи відбулися в Новий час?
2.     Які етноси населяли Європу в той період?
Мотивація навчальної діяльності.
XVI — кінець XVIII ст. — епоха серйозних змін в економічному, політичному, релігійному й культурному житті Європи й Америки. Це епоха великих відкриттів та великих помилок, час коли одна людина могла бути найвидатнішим героєм і в той же час усіма приниженим і самотнім. Ми поговоримо про Великі географічні відкриття.

ІІІ. Вивчення  нової  теми.
1. Причини й передумови Великих географічних відкриттів XVXVI ст.
Робота зі схемою

2. Початок і перебіг основних відкриттів.
Робота з таблицею + метод «Я – відома людина»




Фронтальна бесіда
Чому першими країнами, що стали на шлях пошуків земель, бага­тих на золото і прянощі, були Португалія та Іспанія?
Відповіді учнів мають містити такі положення:
вигідне географічне положення Португалії та Іспанії (необхідно показати ці країни на карті);
морська торгівля й рибальство були основним заняттям місце­вих жителів;
португальські королі заохочували організацію експедицій до Атлантичного океану.

Принц Генріх (1394-1460 рр.), який згодом отримав прізвисько «Мореплавець», хоча сам у жодній із подорожей не брав участі, зібрав при своєму дворі в Сагрі вчених і картографів. Він заохочував будів­ництво надійних швидкоплавних суден — каравел — і відряджав екс­педиції все далі й далі на південь уздовж берегів Західної Африки з метою відкриття морського шляху на Схід — до Індії. У 1487 р., уже після смерті Генріха, Бартоломеу Діаш (близько 1450-1500 рр.) обіг­нув мис Доброї Надії, південний берег Африки. Але першим досяг казкової Індії Васко да Гама.
Перша спроба повторити шлях, відкритий Діашем, була зроб­лена експедицією, яку очолив молодий дворянин Васко да Гама (1469-1524 рр.), у 1497 р. Під кінець року, через 4,5 місяці, кораб­лі пройшли найвіддаленішу точку з відомих на той час і взяли курс на північ уздовж берегів Східної Африки. У Мозамбіку португальці отримали перші уявлення про масштаби тутешньої торгівлі: вони по­бачили кораблі, до країв завантажені прянощами, золотом, сріблом, перлами й рубінами. Араби були дуже незадоволені появою християн у цих водах і намагалися атакувати їхні кораблі. Здолати всі переш­коди допоміг лоцман, якого Васко да Ґамі удалося найняти для пла­вання через океан до берегів Індії, і вже у травні його кораблі зайшли до індійського порту Калікут.
Зустріли їх дуже «прохолодно»: у багатому місті нікого не при­вабили дешеві товари, привезені португальцями. Зрештою, їм все ж таки вдалося обміняти свої товари на невелику кількість прянощів і одержати листа від раджі Калікута до короля Португалії. Майже рік вони витратили на зворотний шлях.
На батьківщині Васко да Гаму очікував дійсно тріумфальний прийом: адже здійснилася мрія принца Генріха — був відкритий  морський шлях до Індії. Попри свою величезну значущість, це від­криття поклало початок безславної історії європейського морепла­вання.
У 1502 р. Васко да Ґама здійснив друге плавання до Індії. Цього разу він нещадно застосовував зброю й не зупинявся перед жорстоким Насильством заради досягнення мети. Щоб помститися вороже нала­штованим мусульманам, він спалив корабель із жінками й дітьми, які поверталися після паломництва з Мекки. У такий же спосіб діяли і його послідовники, що за допомогою зброї й залякувань стрімко за­хоплювали стратегічно важливі пункти на шляху, прокладеному Вас­ко да Ґамою, прибираючи до рук усю торгівлю зі Сходом. Усе більш небезпечним конкурентом Португалії ставала Іспанія, що також шу­кала найкоротший шлях до Індії. Але кораблі Іспанії вирушали на захід.

3. Доколумбові цивілізації Америки та народи Африки.
Іспанські експедиції прямували до берегів Америки. У XV ст. кон­тинент був населений безліччю племен, де панував первісний лад. Більш високим був рівень розвитку господарства і культури у племен майя, ацтеків та інків.


Додаткова інформація
До початку європейської колонізації Африка являла собою доволі розмаїту картину. Північна Африка ще у VII ст. була завойована ара­бами та ісламізована. Християнство, принесене сюди за часів Римсь­кої імперії, практично зникло. Осередки християнства залишалися в Єгипті, де його сповідували копти — нащадки давніх єгиптян, та Ефіопії — єдиній християнській країні в Африці на той час. Слід за­значити, що Коптська християнська церква, до якої належала більшість християн тогочасної Африки, ще в 451 р. відділилась від като­лицької та православної церков (які тоді ще становили єдине ціле), а тому розвивалася окремо від них.
Колишні арабські володіння на Півночі Африки розпалися на кілька держав. У Єгипті існував султанат Мамлюків. Мамлюки колись були особистою гвардією халіфів, а згодом — єгипетських султанів, однак із часом набули сили та захопили владу. На тери­торії сучасного Тунісу існувала держава Хафсидів. її правителі сві­домо підтримували піратів, які нападали на кораблі європейських держав, що призвело до численних походів європейців, у першу чергу, венеційців та арагонців, проти туніських портів. На кінець XV ст. центральна влада в державі значно ослабла, більшу її части­ну контролювали кочові племена бедуїнів, а також напівнезалежні міста. Такою ж ослабленою державою було і Феське королівство, що існувало на території Мороко. її правителі, Марініди, були ослаблені боротьбою з християнами на Піренейському півострові, кочовими племенами берберів. До того ж, фактична влада в державі належа­ла родині візирів. Складною ситуація була і в Алжирі, де правила династія Заянідів. Узагалі, північноафриканські ісламські держави були значно ослаблені, що дозволило Османській імперії в XVI ст. відносно швидко їх підкорити.
На південь від ісламських держав простягалася пустеля Сахара. Тут проживали кочові племена берберів, бедуїнів.
4. Відкриття Америки X. Колумбом.
Робота з ілюстраціями.
Першим мореплавцем, що намагався досягти Індії, просуваючись на захід, був Христофор Колумб (1451-1506 рр.). Він народився в Генуї. Як і його батько, Колумб вивчився ткацького ремесла, а в юнацькому віці вперше опинився в морі. Юнака вирізняла невгамовна жага знань, він багато читав, особливо захоплювали його книги про далекі країни.
У 1478 р. Христофор узяв шлюб із португальською аристократкою, жив на Мадейрі та подорожував уздовж африканського узбережжя. У той час як Португалія прокладала морський шлях навколо Африки, він вирішив потрапити до Китаю та Індії західним шляхом і здійснив цей намір, незважаючи на всі перешкоди. У ті часи вже висловлювалися припущення про те, що Земля має форму кулі. Відповідні до розрахунків флорентійського географа Паоло Тосканеллі, яким Колумб був схильний вірити, під час просування на захід шлях до Індії мав бути значно коротшим, ніж подорож навколо Африки. Спо­чатку Колумб розповів про свої плани королю Португалії, однак той не підтримав пропозицію спорядити експедицію. Тоді Колумб повторив спробу при іспанському дворі, але й тут зустрів опір, головним чином через те, що Іспанія тоді вела війну за звільнення Піренейського півострова від мусульман. У 1492 р. війна закінчилася, іспанська королівська пара (Фердинанд та Ізабелла) повернулася до інших важливих справ. Колумба призначили адміралом, пообіцяли десяту частину прибутку від походу і спорядили три невеликих судна: «Сан-та-Марія», «Пінта» і «Нінья» з командою, що складалася з 90 осіб.
12 жовтня 1492 р. моряк на «Пінті» побачив землю. Це був острів Уотлінг, що входить до складу Багамських островів, біля узбережжя Америки. Але Колумб був переконаний, що досяг берегів Китаю. Він назвав відкритий острів Сан-Сальвадор («Святий Спаситель»). Екс­педиція побувала на Кубі, а потім на острові Ла-Еспаньола (тепер — Гаїті). Повертаючись назад, флагманський корабель «Санта-Марія» зазнав аварії, натрапивши на риф. Коли Колумб повернувся до Іс­панії, його зустріли як героя. Відкриті ним острови одержали назву «Індія», тому що мандрівники були впевнені, що побували на берегах Азії в Індійському океані.
У 1493 р. Колумб вирушив до «Індії» з новим флотом, але плавання виявилося невдалим. Прибувши на Ла-Еспаньолу, він довідався, що людей із його команди, яких залишали на острові, убили індіанці. Колумб заснував нове поселення й керував ним, застосовуючи суворі методи, жорстоко розправляючись і з тубільцями, і з іспанцями. По­чалися невдоволення. Це стало відомо в Іспанії, тільки-но експедиція  Колумба повернулася додому 1496 р. І все ж таки король і королева, хоча й були розгнівані поведінкою Колумба, у 1498 р. знову відправи­ли його до «Індії». Однак заворушення серед тубільців так налякали Фердинанда й Ізабеллу, що вони призначили на нові землі іншого гу­бернатора. Колумб, не зумівши придушити заколот на Ла-Еспаньолі, прибув на Кубу, де новий губернатор заарештував його й у кайданах відправив до Іспанії. Пізніше Ізабелла пробачила Колумбові, навіть надала йому можливість здійснити четверту експедицію, але гордість знаменитого мореплавця була вражена. Він стверджував, що його на­міри неправильно зрозуміли, і заповідав поховати себе в кайданах — у пам'ять про ганьбу, якій був підданий.
Фронтальна бесіда.
Які наукові припущення дозволили Колумбу вирушити на пошуки Індії в західному напрямку?
Валеохвилинка «Східні спеції». Пропоную учням послухати індійськіу музику, при цьому учні знайомляться з індійськими прянощами. Їх можна понюхати та попробувати.
5. Перша навколосвітня подорож.
Першу навколосвітню подорож здійснив у XVI ст. португальсь­кий аристократ Фернандо Магеллан (1480-1521 рр.). До цього він очолював кілька експедицій португальців, які намагалися знайти Нові торговельні шляхи. Непорозуміння, які виникли з португальським королем, привели до того, що Магеллан був змушений стати на службу до іспанців, які прагнули відкрити торговельні шляхи на Схід і оголосити своїми володіннями нові землі, зокрема Молуккські острови (о-ви Прянощів). Магеллан розраховував досягти Молуккських островів західним шляхом. У 1494 р. в Тордесільясі було укладено договір, згідно з яким світ фактично був розділений між двома країнами: Іспанія отримала всі землі на захід від демаркаційної лінії Північ — Південь на відстані 2000 км на захід від Азорських островів, Португалія — всі території на схід від цієї лінії. (Демаркаційна  лінія — смуга, тимчасово встановлювана на спірній території між сусідніми державами, до встановлення постійного кордону.) Таким чином, іспанські кораблі могли рухатися лише в західному напрямку. По суті, це стало першим колоніальним поділом світу.
Перегляд відеоматеріалів.


ІV. Висновки  та  узагальнення.
Фронтальна бесіда.
1)    Якими є причини Великих географічних відкриттів?
2)    Які країни першими стали шукати нові морські шляхи?
3)    Покажіть на карті шлях експедиції Васко да Ґами
4)    Чому X. Колумб у пошуках шляху до Індії вирушив у західному напрямку?
Перегляд відеоматеріалів.

V. Домашнє  завдання.
Вивчити  параграф  з  підручника.
Творча робота завдання 14.


2 комментария:

  1. Було б чудово, як би Ви залишали інформацію звідки Ви брали схеми та таблиці. Автор всіх схем які Ви використали Олег Охредько.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Дякую, за гарно узагальнений матеріал у вигляді таблиць та схем. Дуже допомогли

      Удалить