вторник, 20 октября 2015 г.


Тема: Практичне заняття. Родинне дерево або про що можна дізнатися з
сімейного фотоальбому
Мета: навчити розповідати про історію свого роду, використовуючи сімейний
фотоальбом та родинне дерево; формувати елементарні навики дослідницької роботи з історії, виховувати інтерес до дослідження історії свого роду.
Тип  уроку: сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Форма роботи: практичне заняття.
Обладнання: зошити, підручники, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, макети родоводів, сімейні фото, інформація про родину, клей, ножиці.
Епіграф до уроку: Без роду нема народу.                                                 Прислів’я

План уроку:
1. Фотографія — історичне джерело.
2. Сімейний фотоальбом.
3. Родинне дерево.

Хід  уроку:
І. Організація  навчальної  діяльності.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.
Метод «Мікрофон»
Які вам відомі види історичних джерел?
Мотивація навчальної діяльності
Робота з епіграфом
Прочитайте епіграф до уроку, записаний на дошці. Поясніть, як ви розумієте зміст прислів’я.
Тема нашого уроку — «Родинне дерево або про що можна дізнатися з сімейного фотоальбому». На сьогоднішньому уроці ми матимемо можливість дослідити історію свого роду. Також дізнаємося про те, яку історичну інформацію можуть розповісти старі фотографії.

ІІІ. Вивчення  нової  теми.
1. Фотографія — історичне джерело
Загадка
Аркуші паперу, як кінострічки, вони зберігають моменти історичні. (Фотографії)
Евристична бесіда
1) Чи можна фотографію назвати історичним джерелом? Власну думку обґрунтуйте.
2) Яку інформацію історики можуть прочитати на фотографіях?
3) Як ви гадаєте, чи можемо ми за допомогою фотографій дослідити історію України княжих або козацьких часів? Чому?
Формування умінь працювати з фотографіями
Методична порада. Учитель роздає учням пам’ятку «Правила роботи з фотографіями», яку вони вдома мають вклеїти в зошити. На наступному етапі учні «ланцюжком» читають в голос кожен пункт, учитель — коментує.
Правила роботи з фотографіями
1) Які предмети та будівлі зображені на фотографії?
2) Що роблять люди, зображені на знімку?
3) Коли і де відбувалася подія, зображена на фотографії? Власну думку обґрунтуйте.
4) Чи позували люди для фотографії або це був випадковий знімок?
5) З якою метою зроблено фотографію?
6) Чи є на фотографії підпис? Про що він може розповісти?
7) Якщо вам не відома дата фотографії, спробуйте визначити час її появи.
8) На які запитання фотодокумент не може дати відповіді? Якої інформації бракує?
Робота з фотографією
Методична порада. Учитель пропонує учням проаналізувати одну з фотографій ХІХ—ХХ ст. Один учень біля дошки виконує завдання, користуючись пам’яткою «Правила роботи з фотографіями». Решта учнів працюють самостійно.
2. Сімейний фотоальбом
Завдання
Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.
Презентація сімейного фотоальбому
Методична порада. Кожний учень у хронологічній послідовності складає фотографії, що розповідають про історію його родини, створюючи таким чином сімейний фотоальбом. Бажано, щоб фотографії містили інформацію про різні покоління родини. Було б добре показати і широту географії роду, при цьому доцільно скористатися картою.
Учні презентують фотоальбом своєї родини, працюючи у парах або малих групах. Можливий варіант, коли презентація відбувається перед усім класом.
3. Родинне дерево
Завдання
Поставте запитання, на які маємо знайти відповідь, розглянувши пункт плану.
Евристична бесіда
1) Скільки поколінь вашої родини ви знаєте?
2) Чи знаєте ви, як звуть ваших бабусь/дідусів, прабабусь/прадідусів, прапрабабусь/пра­пра­дідусів?
3) Якщо у вас обмаль інформації про історію родини, до кого з членів сім’ї потрібно звернутися для поповнення знань?
4) Що необхідно зробити із метою збереження для нащадків історії роду?
5) Що таке «родинне дерево»?
Словник.  Родинне дерево — це схема походження сім’ї.
Створення родинного дерева
1) Складіть схему-шаблон «Дерево родини…». Корінням вашого родового дерева будуть стар­ші члени родини (прабабусі, прадідусі), стовбуром — батьки, а гілками — ви і ваші брати та сестри.
2) Дізнайтеся в батьків імена, прізвища і дати народження представників вашої родини.
3) Доберіть із сімейного альбому фотографії членів родини.
4) Щоб не псувати фотографії, можна зробити їхні кольорові копії. Виріжте портрети кожного з членів родини.
5) Приклейте фотографії на відведені на родовому дереві місця.
Завдання
Поясніть значення українських прислів’їв і приказок про родину.
1) З родини йде життя людини.
2) Забудеш свій рід — усохне твій корінь.
Презентація родинного дерева









ІV. Висновки  та  узагальнення.
Вправа «Одна хвилина»
Творче завдання
Складіть синквейн із поняттям «родинне дерево».
Перевірка виконання завдань, аналіз типових помилок.
Основні висновки:
      фотографії є одним із видів історичних джерел;
      на фотознімках можна побачити вигляд будинків та міст, одяг та зачіски, предмети побуту певного історичного періоду;
      історія кожної сім’ї є частиною історії всієї країни;
      родинне дерево — це схема походження сім’ї.



V. Домашнє  завдання.
1.  Вивчити параграф з підручника.
Шаблони для проведення практичної роботи










2 комментария: