суббота, 21 ноября 2015 г.

Тема: Безіменні і відомі герої або люди в історії
Мета: пояснити зміст понять «історичні діячі», «стан», з’ясувати, якими бувають
історичні діячі та верстви суспільства, формувати вміння працювати з історичними документами; вчити аналізувати діяльність історичних діячів, використовуючи пам’ятку; виховувати інтерес до вивчення історії.
Тип  уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-подорож з елементами кольоротерапії.
Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,
роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, лист з таємним написом,
повітряні кульки, квитки, аудіозаписи та відеофрагменти, коробки з сюрпризами,
свічка.

План уроку:
1. Групи людей і народи.
2. Історичні діячі.
3. Дослідження діяльності історичної постаті.

Хід  уроку:
І. Організація  навчальної  діяльності.


Доброго дня! Мене звати Ольга Володимирівна. І сьогодні я разом з вами здійсню захоплюючу та пізнавальну подорож на повітряних кулях. Ви вже помітили, що кожен екіпаж має свій колір кулі. Чи знаєте ви, що вони  означають? Фіолетовий колір - це колір розуму та прагнення до досконалості; зелений колір - це колір росту та юності; червоний колір - це колір любові до батьків, батьківщини, друзів та білий колір - це колір духовності та чистоти думок.
Під час нашої подорожі ми отримаємо багаж знань і цей багаж в кінці уроку перетвориться в приємний сюрприз.

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.
Перед тим як вирушити ми маємо ознайомитися з правилами нашої подорожі.
Хто прочитає правила? (Там нічого не написано). О, я згадала, що в давнину завжди користувалися таємними чорнилами, щоб вороги чи сторонні люди не змогли прочитати послання або лист.  Але я знаю як його прочитати.
Давайте ми з вами пригадаємо:
- Яка наука вивчає історію письма?
- Які види історичних джерел ви знаєте? До яких ми віднесемо наш лист?
- Де зберігаються писемні джерела?
Ви молодці! А тепер давайте  прочитаємо нашого листа.
Мотивація навчальної діяльності
Читання таємного послання.
Дорогі діти! Ви сьогодні вирушаєте в подорож під час якої дізнаєтесь про відомих людей і їх внесок до історії та культури. Маю надію, що кожен з вас також виросте і стане відомою особою, якою будуть пишатися не тільки батьки та вчителі, але й вся країна.

Правила наші дуже прості
Будьте активні і творчі усі.
Нову інформацію радо беріть
І позитивний настрій несіть.
Повідомлення теми та мети уроку.
Перегляд мультимедійної презентації. (слайд 1-2).
Отже, вирушаймо. Слайд 3.

ІІІ. Вивчення  нової  теми.
1. Групи людей і народи
Сферою діяльності істориків є не лише дослідження предметів, а й цілих народів. Аналізуючи різноманітні писемні, речові та усні джерела, історики можуть дати відповідь на запитання: де і коли з’явилися ті чи інші народи, яким було їхнє життя, чим один народ відрізняється від іншого.
Отже, подорож почалася і наші повітряні кулі підіймаються вгору. А розпочнемо ми з країн Азії. Давайте познайомимося з народами Азії. слайд 4-5.  Далі через Аравійський півострів ми потрапляємо до Африки. Подивіться, які народи населяють Африку. Слайд 6-7. Помандрувавши по Африці перелітаємо Середземне море і потрапляємо до Європи. Зверніть вашу увагу на європейські народи. Слайд 8-9. Ми підлітаємо до території України. Ой ні, здійнявся сильний ураган, мабуть це не простий вітер, це вітер історичних перемін. Він заніс нас до Київської Русі-України. Київська Русь-Україна була першою державою на території України.
Давайте на прикладі цієї держави познайомимося з станами суспільства.
Робота з зошитом.
Словник. Стан — група людей, які мають подібні заняття та посідають однакове становище у суспільстві.
Слайд 10-11
Робота з підручником стр. 83.
Окрему верству населення становили ремісники — люди, які виготовляли на продаж різноманітні вироби — глечики, сорочки, черевики, мечі та кольчуги.
Пройшли роки і на українських землях потужно почала розвиватися промисловість. У цей час з’явилося чимало фабрик і заводів, які потребували кваліфікованих працівників. Так сформувалася верства суспільства — робітники.
Робота з ілюстраціями та загадками. Слайд 12.
Загадки
Картка 1
Золоті у нього руки:
Робить зачіски й перуки,
Підстриже і пофарбує,
Гарний настрій подарує.
(Перукар)

Картка 2
Інструмент бере у руки —
Линуть чисті, ніжні звуки.
Люди кажуть: «Це талант!»
Добре грає ...
(Музикант)

Картка 3
Біга пензлик по тканині,
Підкоряючись людині,
А людина творить свій
Неповторний світ живий
(Художник)

Картка 4
Хто одежу шиє всім:
І дорослим, і малим,
Дружить з голкою й тканиною,
Строчить швейною машиною. 
(Кравець)

Картка 5
Там, де він — чудові пахощі,
На дітей чекають ласощі:
Шоколадки і цукерки із начинками,
Тістечка із кремом і родзинками.
(Кондитер)

Картка 6
Прокидається він рано
І пече нам хліб духмяний.
Бублики і пиріжки
Пряники й медівники.
(Пекар)






Картка 7
Він для кожної людини
Ліки має й вітаміни,
Прочита рецепт уважно,
Що і як робить підкаже.
(Аптекар)

Картка 8
Хто людей з біди рятує
І хвороби всі лікує —
Призначає процедури,
І таблетки, і мікстури?
(Лікар)

Картка 9
У нас цю професію знають усі:
Сидить за кермом вантажівки й таксі,
Вантаж і людей він по місту розвозить
У літню спекоту й зимові морози.
(Шофер)
Евристична бесіда
1) Які існують групи людей?
2) За яким принципом люди об’єднуються у групи?
Валеохвилинка. Професії.
як скаче вершник;
покажіть роботу коваля;
як танцює балерина;
покажіть роботу водія;
чим займається рибалка;
ви малярі і фарбуєте стіну;
а тепер покажіть як повинні сидіти учні на уроці.
2. Історичні діячі
Кожний історичний період має своїх героїв — видатних правителів: князів, королів та царів. 
На прикладах життєвого шляху хоробрих рицарів, воїнів та полководців виховували підростаюче покоління, прищеплюючи їм сміливість, звитяжність та прагнення захищати свою батьківщину.
Однак перелік історичних діячів не вичерпується лише політиками та воїнами. До них зараховуємо «розум» нації — її вчених. Це спеціалісти у різних галузях науки — медицини, математики, фізики, біології, астрономії. Аналізуючи історичні постаті ми не можемо забувати про людей мистецтва - поетів, письменників, художників і т. д.
Французький письменник Анатоль Франс колись сказав про вчених, що вони не можуть бути не скромними, адже, чим більше вони зробили, тим чіткіше бачать, як багато ще залишилося зробити. Тож наука не припиняє розвиватися, щодня по всьому світу вчені здійснюють винаходи, які покликані зробити наше життя кращим.
Словникова робота. слайд 13
Історичні діячі — це люди, які змінили життя суспільства у минулому та продовжують впливати на нього у наш час.
Слайд 14-15
А чи доводилося вам у своєму житті бачити історичного діяча? А де можна побачити історичних діячів кожного дня? А згадайте чим ви користуєтесь щодня, де також зображені історичні діячі?
3. Дослідження діяльності історичної постаті
Дослідження з боністики.
1 гривня - Володимир Великий, 2 гривні - Ярослав Мудрий, 5 гривень - Богдан Хмельницький, 10 - Іван Мазепа, 20 - Іван Франко, 50 - М. Грушевський, 100 - Т. Шевченко, 200 - Леся Українка, 500 - Г. Сковорода.
Робота в групах.
Вправа «Дослідницька лабораторія історика». слайд 16
Правила дослідження діяльності історичної постаті
1) Вкажіть ім’я історичної особи.
2) Коли і в якій країні вона жила?
3) Опишіть зовнішність та характер діяча.
4) У яких значних історичних подіях брав участь? Назвіть визначні справи та вчинки цієї постаті.
5) Дайте оцінку діяльності історичної постаті. Які риси характеру та вчинки діяча вам імпонують? Чому?

ІV. Висновки  та  узагальнення.
Основні висновки:
      історичні діячі — це люди, які змінили життя суспільства у минулому та продовжують впливати на нього у наш час;
      кожний історичний період породжує своїх героїв — князів, королів, учених, письменників, композиторів, художників, скульпторів та архітекторів;
      стан — група людей, які мають подібні заняття та посідають однакове становище у суспільстві;
      історики вивчають, як жилося різним верствам суспільства, серед яких — князі, бояри, воїни, ремісники, селяни, козаки, робітники.
Оцінювання.

V. Домашнє  завдання.
1.  Прочитати § 11
2.  Творчі завдання
·        Створіть малюнок за темою «Верстви суспільства».

Підсумкова бесіда. Слайд 17
От і дійшла до кінця наша подорож. Ви швидко виростете і як ці кольорові кульки покинете стіни школи, але не забувайте місце, де ви отримали знання та перший життєвий досвід. Який би не дув вітер у вашому житті завжди повертайтесь до рідної домівки, до батьків, вчителів. Пам'ятайте свою маленьку батьківщину.



2 комментария:

  1. Доброго дня!
    На початку конспекту уроку треба вказувати клас для якого підходить зазначена тема. В загадках помилка: шиє швачка,а кравець ні. Не можна знаходитися перед слайдером під час перегляду слайдів. Також це відноситься і до ниточок від повітряних кульок. Але взагалі матеріал уроку цікавий. Хотілося б передивитись відеозапис уроку.

    ОтветитьУдалить
  2. Дякую за поради обовязково врахую при подальшій роботі!

    ОтветитьУдалить